مقالات

اسید نیتریک و آب اکسیژنه ، تفاوت ها و تشابه ها

اسید نیتریک و آب اکسیژنه، تفاوت ها و تشابه ها

اسید نیتریک و آب اکسیژنه، تفاوت ها و تشابه ها

در این مقاله قصد داریم به مقایسه ی اسید نیتریک 57 درصد شیراز و آب اکسیژنه 35 درصد و 50 درصد  بپردازیم و در طی این مقاله به تفاوت ها و تشابه های این دو محلول مهم و اساسی بپردازیم. زیرا که این دو محلول مهم و کلیدی در مواردی اشترکات بسیاری و تشابهات متعددی در موضوعاتی مانند کاربرد ها و کارایی ها، موتاد سازنده و نحوه تولید، کاربرد های همزمان در برخی موضوعات، مراحل مصرف و نگهداری مشابه و همچنین احتیاطات مشترک و سایر موارد دیگر مرتبط به موضوع اسید نیتریک 57 درصد شیراز و آب اکسیژنه 35 درصد و 50 درصد خواهیم پرداخت و به بررسی آنها نیز می پردازیم.

 

کاربرد های اسید نیتریک 57 درصد و آب اکسیژنه 35 و 50 درصد چه چیز هایی هستند؟

در ابتدای این مقاله همانطور که بالا تر نیز  اشاره گردید  به بررسی کاربرد های این دو محلول مهم خواهیم پرداخت. اسید نیتریک 57 درصد که تلفظ صحیح آن نیتریک اسید است و محلولی با خاصیت اسیدی بالا است . جزو محلول های اسیدی مهم به شمار می رود که در صنایع مختلفی کاربرد دارد. کاربرد های مهم و قابل ذکر اسید نیتریک عبارتند از:

 

تهیه و تولید کود های شیمیایی، صنایع غذایی و مشتقات آن، صنایع نظامی و موشکی، لوازم آرایشی ، تولید رنگ های شیمیایی و رنگدانه ها، تولید مواد شوینده و سفید کننده ها، صنایع  نجاری و پیر کردن مصنوعی برخی چوب ها ، صنعت طلا سازس و استخراج طلا،  صنایع سوخت شاتل ها و فضا پیما ها، صنایع تولید برخی پلاستیک ها و بسیاری کاربرد های مختلف و متنوع دیگر که به برخی از کاربرد هایی که مورد نیاز این مبحث هست به تفصیل خواهیم پرداخت.

 

در ادامه بحث قبلی همانطور که در مورد اسید نیتریک گفته شد. در مورد کاربرد های آب اکسیژنه ی 35 درصد و 50 درصد نیز صحبت خواهیم کرد.  کارایی های آب اکسیژنه بسیار زیاد است اما در این بخش به برخی از آنها اشاره می کنیم. کاربرد هایی که در این بخش اشاره می کنیم عبارتند از: ضدعفونی سطوح تولید در گلخانه ها، ضدعفونی تجهیزات تولید محصولات زراعی، ضدعفونی خطوط آبیاری،  نگاهدارنده و از بین برنده باکتری در شیر خام،  به عنوان عامل ضد  میکروبی نشاسته، ساخت برخی لوازم آرایشی از جمله اکسیدان ها، ساخت عطر ها و ادکلن های مختلف ، صنایع غذایی و خوراکی، ضد عفونی کننده قوی بر رئی برخی از سطوح و و بسیاری کاربرد های مختلف و متنوع دیگر که به برخی از کاربرد هایی که مورد نیاز این مبحث هست به تفصیل خواهیم پرداخت.

انواع بسته بندی های اسید نیتریک و آب اکسیژنه

اسید نیتریک و آب اکسیژنه هر دو به صورت گالن و تانکر قابل عرضه هستند, که هر دو باید با تانکر های استیل گرید 316 حمل شوند و تمامی نکات ایمنی را در این مورد رعایت نمایند. چرا که خیلی برای انسان و محیط زیست خطرناک محسوب میشوند.

انواع بسته بندی های آب اکسیژنه عبارتند از گالن های 30 لیتری و گالن های 65 لیتری و مخازن 1000 لیتری و تانکر های 24000 لیتری که در این بین به دلیل شباهت های فراوان بین بسته بندی اسید نیتریک که دست مشتری را برای خرید اسید نیتریک بسیار باز میگذارد برای نمونه شما میتوانید برای خرید اسید نیتریک گالنی به این سایت صنایع نیتریک ایران که لینک آن را هم گذاشته ایم رجوع نمایید و همچنین میتوانید برای خرید اسید نیتریک به صورت بشکه ای نیز به همین شرکت نیز مراجعه نمایید .

کاربرد مشترک اسید نیتریک 57 درصد و آب اکسیژنه در صنایع غذایی

از مهم ترین کاربرد های اسید نیتریک 57 درصد شیراز صنایع غذایی است. اسید نیتریک از آنجایی که بسیار کلیدی و کاربردی است در صنایع گوناگون کارایی دارد. اولین صنعتی که می خواهیم در این مقاله به آن بپردازیم. صنعت غذایی و مواد خوراکی است. مواد خوراکی و غذایی از دو جهت اصلی به  اسید نیتریک مربوط می شود. اسید نیتریک در اولین و پر تعداد ترین کاربرد این اسید کارایی آن در شست و شور مخزن های نگهداری و حمل نیتریک اسید است.

اسید نیتریک و آب اکسیژنه، تفاوت ها و تشابه ها

 کاربرد  اسید نیتریک 57 درصد در بخش شست و شوی مخازن

برخی مواد غذایی مانند مواد و فرآورده های لبنی که از شیر منشعب می شوند. این مواد معمولا در مختازنی که از جنس استیل هستند نگهداری می شوند. مانند مخازن بزرگ و تانکر های استیل، تانکر هایی که سوار بر وانت و یا کامیون های مخصوص حمل تانکر هستند و همچنین لوله هایی که به وسیله آن لوله ها شیر و یا سایر مواد لبنی مانند دوغ را از مخزن ها وارد بشکه ها و یا ماشین های تانکر دار می کنند و یا یالعکس از ماشین های تانکر دار شیر و یا سایر مواد لبنی را به داخل مخازن نگهداری آن ماده لبنی متنقل می کنند.

این مواد پس از انتقال و یا نگهداری دچار چسبندگی آن مواد در دیواره های استیل می شوند و در آن باقی می ماند. و مانند رسوب بر دیواره های آن می چسبند. این چسبندگی موجب فساد در آن لوله و یا مخزن و تانکر می شود. این فساد موجب می شود که به تدریج این فساد به سایر موادی که در آن مخزن نگهداری میشود و یا از طریق آن انتقال می یابد نیز سرایت نماید. و به دلیل سیال بودن مایعات و همچنین شرایط خاص زیستی لبنیات موجب فساد در کل ماده می شود.

 

به چه روشی این روند صورت می گیرد

نکته این است که این لبنیات چسبیده به سطوح داخلی استیل به راختی پاک نمی شود و از بین نمی روند. زیرا ذراتی از چربی در این ماده وجود دارد و باعث اکسید سدن مواد می شود. نکته بعدی هم اینکه در صورتی که این ماده به صورت کامل پاکسازی نشود. همان مقدار اندک باقی مانده برای ایجاد فساد کافی است. و مواد ظرف شویی مورد استفاده در منازل و یا رستوران ها برای پاکسازی کامل مواد لبنی از سطح استیل کافی نیست.

به همین دلیل در این مقطع و به این منظور از نیتریک اسید 57 درصد استفاده می شود. نیتریک اسید به دلیل خاصیت خورندگی بالایی که دارد . ذره ذره آن مواد موجود در سطح دیواره هارا در خود حل می کند تا به خود استیل می رسد و به این دلیل که توانایی خورندگی اش در برابر استیل کارامد نیست در همان مرحله متوقف م یشود. این موضوع باعث تمیزی و پاک شدن مخزن ها و یا تانکر ها و همچنین لوله های انتقال برخی مواد غذایی و خوراکی می شود.

 

کاربرد دوم اسید نیتریک 57 درصد در صنایع غذایی و خوراکی

این کاربرد که بالا تر ذکر شد اولین و متعدد ترین کارایی اسید نیتریک 57 درصد شیراز در صنایع غذایی و مواد خوراکی است.  و شاید مشهور ترین آنها هم باشد. اما کاربرد دیگری که اسید نیتریک 57 درصد در صنایع غذایی و مواد خوراکی دارد مبحث فرآوری برخی مواد غذایی الاخص مواد پروتئینی است.

 

کاربرد آب اکسیژنه در شست و شوی ظروف

 

در بخش دوم به کاربرد آب اکسیژنه ی 35 درصد و 50 درصد در صنعت غذا و مواد خوراکی می پردازیم. آب اکسیژنه نیز مانند اسید نیتریک که در بالا تر گفته شد در دو بخش کاربرد دارد. اولین بخش که به آن در اینجا اشاره می کنیم بخش نظافت و تمیز کردن و پاکسازی است.  آب اکسیژنه نیز مانند اسید نیتریک در شست و شو و پاکسازی در صنایع غذایی نقش دارد. که به تفصیل توضیح خواهیم داد.

 

تفاوت کاربرد آب اکسیژنه و اسید نیتریک در صنایع غذایی این است که اسید نیتریک در شست  و شوی مخازن و لوله ها و ماشین های تانکر دار حمل برخی مواد غذایی کارایی دارد. اما آب اکسیژنه در شست و شو ، پاکسازس ، ضد عفونی و استریلیزه کردن ظروفی که مواد غذایی در آن ریخته می شود نقش ایفا می کند.

حتما برخی از ما به یاد داریم که در گذشته حدود 30 سال پیش وقتی شیر یا نوشابه شیشه ای خرید می کردیم. پس از استفاده از آن شیشه بطری شیر و یا نوشابه را به مغازه دار و یا صاحب فروشگاه تحویل می دادیم. و روز های بعد مجددا در بطری های شیشه ای شیر و یا نوشابه تحویل می گرفتیم . شاید برای برخی از شما سوال پیش آمده باشد که آن حجم بالا از این بطری های شیشه ای به چه وسیله ای شسته می شوند. جواب یان سوال را حالا می دهیم و جواب سوال چیزی نیست جز محلول مهم آب اکسیژنه که با وسیله آن محلول شست و شوی بطری های شیشه ای انجام می شد.

 

ادامه ی این کاربرد جالب را بررسی کنیم

آب اکسیژنه فقط برای شست و شوی بطری های شیشه ای قدیمی که از دست مصرف گننده به دست تولید کننده بازمی گشت استفاده نمی شد. آب اکسیژنه ی 35 درصد و یا 50 درصد امروزه برای شست و شوی انواع ظروف مواد غذایی به کار می رود. امروزه بسیاری از ظروف غذایی با استفاده از آب اکسیژنه شست و شو می شوند. برای مثال بطری های مایعات و نوشیدنی ها مانند : شیر و دوغ و نوشابه و ماشعیر و آب معدنی و سایر مایعاتی که در بطری های پلاستیکی و یا از جنس شیشه و یا از جنس پت هستند قبل از ریختن مایع خوراکی مورد نظر داخل این بطری به جهت ضد عفونی و از بین بردن انواع میکروب ها و سایر آلودگی هایی که اعم از مرطوب و یا غیر مرطوب در آن بطری ممکن است وجود داشته با شد. به کار می رود.

 

نوع دیگری از شست و شوی ظروف مواد غذایی به وسیله آب اکسیژنه ، شست و شوی ظروف پاکتی و یا پلاستیکی به وسیله آب اکسیژنه است. برای مثال پاکت هایی که در بسته بندی خامه، ماست، شیر پاکتی و آب میوه های پاکتی، فرآورده های دیگری که در ظروف پلاستیکی مانند دبه ها و سطل های کوچک و بزرگ و همچنین پاکت های کوچک و بزرگی که با ورق های متعدد نازک و خاص ساخته می شوند . بسیاری از این ظروف نگهداری و استفاده از این مواد غذایی که ما به صورت روزانه از آن استفاده می کنیم به وسیله ی آب اکسیژنه با درصد های متفاوت پاکسازی و شست و شو و همچنین ضد عفونی میشود.

 

کارایی دوم آب اکسیژنه در صنایع غذایی

خب کاربرد اول آب اکسیژنه ی 35 درصد و 50 درصد در صنایع غذایی و مواد خوراکی را با هم مطالعه و بررسی کردیم. حال به دومین کاربرد آب اکسیژنه با درصد های مختلف در تولید مواد خوراکی خواهیم پرداخت. کاربرد دوم هم مانند کاربرد اول شبیه به کاربرد دوم اسید نیتریک در صنایع غذایی است. کاربرد دوم اسید نیتریک در تولید و فرآوری برخی مواد غذایی بود. آب اکسیژنه نیز در این بخش دوم در تولید و فرآوری برخی موا خوراکی و غذایی کارایی دارد.

 

آب اکسیژنه به دلیل خواص اسیدی و همچنین تغییر دهندگی و واکنش پذیری بالایی را  دارد. برخی مواد غذای خصوصا برخی فرآورده های پروتئینی که روزانه استفاده می شود نیاز به فرآوری از حالت و طعم و بافت اولیه دارد و باید از آن حالت دچار تغییراتی در ساختار بشود تا به ماده دیگری با خواصی متفاوت تبدیل شود . برای مثال برخی موادی مانند سوسیس و کالباس و مواد پروتئینی فرآوری شده از گوشت و یا مرغ و گوشت ماهی های مختلف و بسیاری مواد پروتئینی دیگر د رتولید و مواد اولیه نیاز به مواد مختلفی از جمله مقدار معینی آب اکسیژنه دارند. که این آب اکسیژنه در حالات مختلفی به این مواد اولیه اضافه می گردد.

 

آب اکسیژنه خواص منحصر به فردی دارد که در مواد دیگر و عناصر به ندرت یافت می شود. به دلیل همین خواص است که در مواد غذایی و خوراکی اطراف ما آثار آب اکسیژنه با درصد های متفاوت دیده می شود و ما به صورت روزانه با برخی از آنها سر و کار داریم.

 

 

در دو جدول ذیل برخی از خواص مهم و اساسی اسید نیتریک و آب اکسیژنه به صورت جداگانه بررسی شده اند. می توانید با مشاهده ی آنها این دو را باهم مقایسه نمایید
)H2O2 آب اکسیژنه ( بارم
34.01 جرم مولی
1.1 چگالی
امتزاج انحلال پذیری
150 دمای جوش
43- دمای ذوب

 

 

 

(NHO3) نیتریک اسید بارم
63.01 جرم مولی
1.5 چگالی
کامل انحلال پذیری
83 دمای جوش
42- دمای ذوب

کاربرد های اسید نیتریک 57 درصد و آب اکسیژنه در لوازم آرایشی و بهداشتی

 

کاربرد اسید نیتریک 57 درصد و آب اکسیژنه در لوازم آرایشی

اسید نیتریک همانطور که پیش از مطالعه این مطلب به ذهن می رسد در برخی پاک کننده هایی که در شرکت های تولید مواد آرایشی تولید می شود نقش  دارد همچنین در شست و شوی برخی دستگاه های ساخت و تولید برخی مواد آرایشی استفاده می شوند کاربرد دارد. چرا که لوازم آرایشی به دلیل موارد مصرفی خود پاک شدن سختی دارد. چرا که مواد و فرمول های شیمیایی آن برای ماندگاری طراحی شده است. به همین علت از اسید نیتریک 57 درصد شیراز در تمیز کردن برخی از دستگاه های مرتبط با این صنعت کارایی دارد. و اتفاقا کارایی مهم و قابل توجهی دارد.

 

و آب اکسیژنه نیز کاربرد بسیار مهمی در این صنعت دارد.  آن هم وجود موثر در برخی مواد شیمیایی است.یکی از مواد آرایشی که بسیار مورد استفاده و متعدد است دکلره ها هستند که در صنعت مواد آرایشی و لوازم مربوطه سهم قابل توجهی دارد. در ساخت این ماده مهم و اساسی یکی از مواد کلیدی آب اکسیژنه می باشد. و کاربرد دیگری هم که در این بخش می توان به آن اشاره نمود رنگ مو های شیمیایی است که با استفاده از آنها مو ها را رنگ می کنند. در ساخت و تولید این ماده و محصول مهم نیز آب اکسیژنه کاربرد دارد.

 

کاربرد اسید نیتریک و آب اکسیژنه در صنایع بهداشتی

کارایی دیگری که در این مقاله قصد پرداختن به آن را  داریم مواد بهداشتی ، پاک کننده ها و سفید کننده ها هستند. اسید نیترک 57 درصد همانطور که از نامش پیدا است . یک ماده اسیدی قوی است  یک محلول قوی است که خاصیت اسیدی بالایی دارد. در مطالبی که در بند های فوق مطرح شد. یکی از کاربرد های مهم اسید نیتریک پاک کنندگی سطوح مختلف است که در مطالب فوق به تفصیل به آنها پرداختیم. به اختصار می گوییم که در برخی سفید ننده های قوی که گاها در خانه های ما نیز یافت می شود کاربرد دارد و جزو مواد اولیه آن است.

 

کاربردی که آب اکسیژنه در این بخش دارد به جهاتی از اسید نیتریک بیشتر است. این محلول در ساخت بسیاری از پاک کنند ها وجود دارد . برای مثال در برخی مایع های شیشه شور و دیوار شور که گاها در شیشه های اسپری دار هستند . جزو مواد اولیه است. و درصد قابل توجی نیز دار. همچنین مایع مهم و ملموس دیگری که به آن می پردازیم. ضد عفونی کننده ها هستند. برخی مواد ضد عفونی کننده که خصوصا در ایام کرونا از آنها به طور دائم استفاده می کردیم از زیر شاخه های آب اکسیژنه است. هم موادی که در ضد عفونی سطوح مورد استفاده قرار می گرفتند . هم موادی که در ضد عفونی برخی مواد غذایی مانند سبزسجات استفاده می شدندو همچنی در برخی موادی که به عنوان ضد عفونی کننده دست و پوست انسان استفاده می شدند با درصد خاصی در آن محلول ها حضور دارد.

اسید نیتریک 57 درصد شیراز

 

اسید نیتریک 57 درصد شیراز برای استفاده در ابعاد گوناگونی بسته بندی و عرضه می گردد. یکی از پر استفاده ترین آنها نیز خرید اسید نیتریک 57 درصد فله است. به این معنی که مقدار محدودی ندارد و در مقادیر مختلف عرضه می گردد. با تانکر ها و یا ظروفی که مشتری ارائه می دهد بسته بندی می گردد.

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *