اخبار

توقف موقتی تولید آب اکسیژنه پاشا

توقف-موقتی-تولید-آب-اکسیژنه-پاشا.jpg

توقف موقتی تولید آب اکسیژنه پاشا

مقدمه

توقف موقتی تولید آب اکسیژنه پاشا در هفته های اخیر بسیاری از مصرف کنندگان و خریداران را دچار شوک کرده و عرضه و تقاضا را با مشکل مواجه کرده است. زیرا واردات آب اکسیژنه پاشا نیاز بخش عمده ای از صنعت داخلی را در سال های اخیر تامین نموده است. این محصول با توجه به ویژگی های متعددی که دارا می باشد در زمینه های گوناگون ، مصارف و کاربردهای فراوانی دارد.

به همین جهت نیز صنایع مختلف با خرید آب اکسیژنه پاشا نیازهای خود را برطرف می نمودند. حال با توجه به تحولات سیاسی و اقتصادی اخیر جهانی به ویژه تحولات اخیر در کشور ترکیه ، به صورت ناگهانی تولید آب اکسیژنه پاشا و سایر محصولات متوقف و دچار مشکل گردیده است.

علت های بسیاری را برای این کار می توان در نظر گرفت ولی بر اساس نظر اکثر کارشناسان اقتصادی چندین عامل در بروز چنین  مشکلاتی دخیل می باشند. دلالیل اقتصادی یکی از مهمترین این عوامل می باشد. همچنین تورم سرسام آور در کشور ترکیه و بالا رفتن قیمت سوخت و انرژی نیز تاثیر به سزایی در این روند دارا می باشند. در ادامه به بررسی برخی از این عوامل خواهیم پرداخت.

تاثیر افزایش قیمت حامل های انرژی بر توقف موقتی تولید آب اکسیژنه پاشا

بر خلاف کشور عزیزمان ، روند تامین و تولید انرژی در کشور ترکیه بزرگترین چالش این کشور می باشد. زیرا با توجه به شرایط منابع طبیعی و جغرافیایی این کشور ، فرآیند تولید انرژی در ترکیه بسیار دشوار و هزینه بر است. به همین علت است که بخش عمده ای از درآمدهای دولت ترکیه صرف تامین و تولید انرژی می گردد. دولت ترکیه در سالهای اخیر مخالف پرداخت یارانه برای حاملهای انرژی از جمله برق و گاز می باشد.

زیرا معتقد است با این کار سرمایه ها و منابع ملی به هدر می روند و انرژی به صورت عادلانه در جامعه توزیع نمی شود. برای محقق شدن گک3حاین هدف نیز تصمیم گرفتند تا بخش انرژی را به بخش خصوصی واگذار نمایند. برای این که  انرژی با قیمت های واقعی تر در اختیار مصرف کننده قرار بگیرد. با تصمیم  دولت ترکیه ، صنعت برق و دیگر انرژی ها در اختیار بخش خصوصی قرار داده شدند.

اما طبق نظر منتقدین این کار لطمات جبران ناپذیری به جامعه و بخش تولید وارد نموده است. چون باعث رشد کردن چندین برابری قیمت حامل های انرژی شده است. و تاثیر آن به صورت مستقیم در جامعه و همچنین در بخش تولید مشاهده می شود. که باعث توقف تولید محصولات از جمله توقف موقتی تولید آب اکسیژنه پاشا گردیده است.

 

تاثیر افزایش تورم بر روند توقف تولید کارخانجات

بر اساس گفته کارشناسان اقتصادی سال 2021 میلادی ،سالی بود که ارزش پول ملی ترکیه دچار یک سقوط آزاد بی سابقه گردید. و ارزش لیر نیز به پایین ترین حد خود طی سالهای اخیر رسید. حتی کارشناسان اقتصادی نیز در بدترین حالت اینگونه تنزل و سقوط ارزش پول ملی را پیش بینی نمی کردند. در این میان تیم اقتصادی دولت نیز نتوانست با راهکارهای متعدد خودش ارزش پول ملی را ثابت نگه دارد. بعد از سقوط ارزش پولی ملی و افزایش سرسام آور تورم در ترکیه ، گرانی های گسترده ای در تمامی زمینه ها مشاهده شد.

به گونه ای که گرانی کالاهای مختلف نیز از همدیگر سقبت گرفتند. این حجم از تورم و گرانی باعث بروز مشکلات متعددی در زمینه صنعت شده اند. برخی از این مشکلات شامل عدم توانایی واحدهای تولیدی در تامین مواد اولیه و همچنین تامین هزینه های انرژی می شوند. زیرا هزینه های حامل های انرژی از افزایش تورم تاثیری مستقیم می پذیرد.

 

مقرون به صرفه نبودن واردات انرژی در ترکیه

طبق آمارهاییکه دولت ارائه کرده است مبلغ واردات انرژی در سال 2021 میلادی چیزی بالغ بر 55 میلیارد دلار بوده است. این مبلغ در حدود 25 درصد از میزان کل وارادات کشور ترکیه را شامل می شود. با بررسی این آمار مشخص می شود که در حدود یک چهارم از منابع دولت صرف واردات انرژی می شود. حال با توجه به کاهش ارزش لیر ترکیه و افزایش افسار گسیخته تورم و همچنین شرایط کنونی جهانی در سالهای آتی این رقم نیز رشد چشمگیری خواهد داشت.

به طبع این موضوع دولت ترکیه راهکاری با عنوان دیپلماسی انرژی مطرح نموده است. بر اساس این راهکار دولت بهره برداری از میادین گازی را در دریای سیاه 2023 افزایش می دهد. و میادین گازی که قبلا کشف اند را در سریعترین زمان آماده بهره برداری می نماید. البته از نظر کارشناسان تمامی این موارد فعلا راه حل های موقتی می باشند.

و دولت می بایست برای موضوع تامین انرژی فکری اساسی نماید. ولی با توجه به سیاستهایی که از سطف دولت اتخاذ شده است و افزایش میزان مراودات با کشورهای همسایه ، امید به بهبود وضعیت کنونی افزایش پیدا کرده است. توقف تولیدات برخی کارخانه ها نیز به صورت موقتی می باشد. و پس از سازگاری با شرایط موجود با اتخاذ استراتژیهای جدید ، و رفع توقف تولید موقتی آب اکسیژنه پاشا فرآیند تولید محصولات خود را آغاز خواهند نمود.

 

منبع سایت رسمی پاشا https://www.hidrojenperoksit.com.tr/eng/index.html

 

 

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *