اخبار

واردات مجدد آب اکسیژنه خوراکی پاشا ترکیه

واردات مجدد آب اکسیژنه خوراکی

مقدمه

واردات مجدد آب اکسیژنه خوراکی در سال جاری یکی از اولویت های اصلی و اساسی شرکت آب اکسیژنه ایران می باشد. زیرا این شرکت دارای سابقه ای طولانی در زمینه واردات آب اکسیژنه صنعتی و خوراکی می باشد. همچنین نیاز صنعت و بخش های تولیدی به آب اکسیژنه ما را بر آن داشته است. تا با واردات این محصول ، نیاز بخش های تولیدی و صنعتی را در داخل کشور مرتفع نماییم.

آب اکسیژنه به نوبه خود یک ترکیب شیمیایی است. که کاربردهای فراوانی در بخش های گوناگون صنعتی و تولیدی و بهداشتی و دارویی می باشد. به طبع این مساله نیز روند افزایشی مصرف آن را شاهد هستیم. به همین علت و با اشراف بر این موضوع ، شرکت آب اکسیژنه ایران از مدتها قبل ، واردات آب اکسیژنه را در دستور کار خود قرار داده است. و تا این تاریخ نیز واردات این محصول را به صورت مستقیم به کشور انجام می دهد.

اما در طی چند ماه اخیر بعضی مسائل سیاسی و اقتصادی از سوی کشور ترکیه ، واردات این محصول را با مشکل اساسی روبرو کرده است. ولی مدیران این شرکت با تدبیر و تلاش و گفتگوی مستقیم با طرف ترکیه ای ، فرآیندهای واردات این محصول را تسهیل نموده اند. به همین علت نیز در طی روزهای اخیر شاهد واردات مجدد آب اکسیژنه خوراکی ترکیه ( پاشا ) از سوی این شرکت به داخل کشور خواهیم بود.

 

لزوم واردات مجدد آب اکسیژنه خوراکی

ماهیت شیمیایی آب اکسیژنه علت ویژگی های منحصر به فردی  این ماده می باشد. که باعث می شود این ترکیب دارای کاربردها و موارد مصرف گسترده ای باشد. آب اکسیژنه در بسیاری از قسمت های صنعتی و تولیدی در نقش یک ماده اولیه مهم ظاهر می شود. و این موضوع باعث می شود تا بحث تامین مواد اولیه مطرح شود.

شرکت آب اکسیژنه ایران نیز به همین علت همیشه در تلاش است. تا مساله تامین مواد اولیه را برای صنایع و تولیدی های که نیازمند خرید آب اکسیژنه هستند حل نماید. همچنین چون صنایع تولیدی به هم وابسته و مرتبط می باشند. در صورت عدم تامین مواد اولیه ، به صورت زنجیره وار دچار تعطیلی و مشکلات تولید می گردند.

همیشه سعی این شرکت بر آن است که با تامین آب اکسیژنه مورد نیاز بخش های تولیدی ، آنها را در چرخه فعالیت اقتصادی و تولیدی نگه دارد. براساس این تلاش می باشد که بزرگترین مصرف کنندگان آب اکسیژنه ، از گذشته تا کنون مشتریان ثابت این مجموعه می باشند. همچنین مشکلات متعددی که طی ماههای اخیر از سوی تولید کننده آب اکسیژنه ، به وجود آمده است.

باعث شده بود تا واردات و عرضه آب اکسیژنه از سمت کشورهای وارد کننده دچار مشکل گردد. این موضوع در داخل کشور باعث عدم ثبات و تعادل در قیمت آب اکسیژنه شده است. لذا مجموعه ما با در نظر گرفتن مساله کمبود آب اکسیژنه در داخل ، تدابیر و ایده هایی را به کاربرده است تا بتواند فرآیند واردات مجدد آب اکسیژنه خوراکی را از سر بگیرد. و با عرضه این محصول وارداتی در داخل ، نیاز بخش های تولیدی را برطرف نماید.

 

بررسی مواد شیمیایی وارداتی به ایران

کشور ایران با توجه به شرایط اقتصادی و منطقه ای ، پتانسیل مناسبی جهت ایجاد صنایع و تولیدی های گوناگون در داخل دارد. لذا راه اندازی این بخش های تولیدی نیازمند تامین مواد اولیه شیمیایی به صورت گسترده می باشد. آب اکسیژنه نیز یکی از این محصولات شیمیایی می باشد که در صنعت و تولید به عنوان ماده اولیه مصرف می شود.

و تولید اندک داخلی نیز ، توانایی جوابگویی  به مصرف کنندگان را ندارد. لذا باید با واردات نیاز داخلی را رفع نمود. در جدول زیر مواد شیمیایی که نیازمند واردات هستند آورده شده است.

 

نمونه دسته بندی مواد وارداتی
اسیدها ، بازها و … صنعتی
متابی سولفیت سدیم صنایع غذایی
آب اکسیژنه ، سولفات مس ، تصفیه آب و فاضلاب
کلراید نیکل ، متابی سولفیت سدیم صنعت آبکاری
آب اکسیژنه ، حلال ها رنگ و رزین
استون ، آب اکسیژنه آرایشی و بهداشتی
ویتامین ها ، حلال ها ، مواد شیمیایی آزمایشگاهی دارویی و پزشکی
اوره ، نیترات آمونیوم ، فسفات آمونیوم کشاورزی
استون ، الکل ، بنزن ، فنول حلال های شیمیایی

 

شکل دو واردات مجدد آب اکسیژنه

 

شکل سه واردات مجدد آب اکسیژنه

مذاکرات اقتصادی جهت واردات مجدد آب اکسیژنه خوراکی

با توجه به شرایط اقتصادی و سیاسی کنونی کشور ، کشورهای اندکی در زمینه صادرات مواد شیمیایی همکاری های لازم را انجام می دهند. و به طبع این موضوع فرآیند تامین مواد اولیه برای تولید داخلی با مشکل روبرو می باشد. در حال حاضر چین و روسیه و هند و پاکستان از جمله صادرکنندگان بزرگ مواد شیمیایی به ایران می باشند.

در این بین چندین کشور اروپایی نیز به ایران صادرات می نمایند. که آنها هم به دلیل وجود تحریم ها دارای مشکلات عمده ای هستند. اکنون جهت جلوگیری از رکود تولید ، می بایست نیاز کشور به آب اکسیژنه در سریعترین زمان ممکن برطرف شود. مجموعه شرکت آب اکسیژنه ایران ، با برگزاری نشستها و جلسه های تخصصی با شرکت آب اکسیژنه پاشا توانسته است روند واردات آب اکسیژنه را آغاز نماید.

همانگونه که در بالا بیان شد ، مسائل و مشکلاتی که از سوی کشور ترکیه به وجود آمده اند باعث شده بود. تا واردات آن به صورت موقتی به حالت تعلیق در آید. و از آنجا که شرکت آب اکسیژنه ایران نماینده رسمی این شرکت در ایران می باشد. و عمده نیاز داخل به آب اکسیژنه ، توسط این مجموعه تامین می گردد. مدیران و مسئولان این شرکت با تلاش های مستمر و  شبانه روزی زمینه واردات مجدد آب اکسیژنه خوراکی را به داخل کشور فراهم نمودند.

 

منبع:https://www.hidrojenperoksit.com.tr

 

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked*